Svar: Skyr til barn på 3 1/2 år
15. juni 2014
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære B
Tak for dit brev :)
Skyr er fedtfattigt og har et højt indhold af protein. Derfor anbefales det ikke til børn under 1 år - men med den alder jeres dreng har, må han gerne spise skyr.
Skyr kan ikke sammenlignes med yoghurt - indholdet af mælkesyrebakterier er betydeligt lavere i skyr og det vil være rigtig godt, hvis I ikke kun giver jeres dreng skyr, men også giver ham surmælksprodukter af forskellige typer. I kan f.eks. variere med A38, Cultura, Neutral yoghurt eller lignende.
Generelt er det en god idé, at hans kost varieres så meget som muligt. Jo mere varieret han kan spise, jo bedre bliver han dækket ind og får de næringsstoffer han har behov for.
Du fortæller at I ofte giver skyr i stedet for havregrød, når I mangler tid i hverdagen og det lyder som om at jeres dreng får skyr flere gange dagligt og flere gange om ugen. Selvom han i forhold til sin alder, godt må få skyr, så lyder det som om at du skal være opmærksom på, at skyr ikke udgør alt for stor en del af hans kost, men forsøge at søge for at han stadig får grød, brød, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, frisk frugt og bær osv. så hans indtag bliver varieret. Skyr kan bruge som mellemmåltid en gang imellem eller måske som dressing til en ret I spiser om aftenen, når I en gang imellem gerne vil have et alternativ til sovs.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske